Biznes nie dla kobiet

protest

Coś się zmieniło. Coś tąpnęło.

Nagle sprawa pewnej grupy społecznej stała się sprawą narodową. To już nie tylko kolorowe, tęczowe hasła. To już nie tylko dziewczyny – feministki. To sprawa całego społeczeństwa. Choć długo społeczeństwo opierało się temu by zająć się sprawą kobiet w ogóle.

Zmian, które się toczą, już nikt nie cofnie. Morze niezgody na to co się dzieje, właśnie się rozlało. I myli się ten kto myśli, że to chodzi wyłącznie o kobiety. O kobiety i ich prawa chodziło w czwartek, od piątku chodzi o wszystko razem wzięte.

Te protesty skończą się dobrze, trzeba się jakoś dogadać i porozumieć. To będzie trudne, bo i trudna jest rozmowa z każdą tak rozsierdzoną kobietą jak Polki w tej chwili. Ale nie zapominajmy, że trzeba dogadać się ze sobą w imię równie ważnej wartości jaką jest zdrowie.

Gdy dziewczyny złożą czarne parasolki, gdy w końcu wrócą do biur, do swoich miejsc pracy, do domu…

Gdy w końcu będzie normalny domowy obiad, gdy w końcu dziecko zostanie odebrane na czas z przedszkola, gdy w końcu seks znów będzie przyjemnością… ( a nie aktem prokreacji) trzeba wrócić do kwestii kobiet w Polsce.

Bo niestety nie mam złudzeń – nie wszystko w kwestii kobiet się zmieni.

Teraz zabrało się Polkom powietrze, jakąkolwiek formę przestrzeni wolnościowej. Podstępnie, nie jako od tyłu, bocznym wejściem. To spowodowało wkurzenie, bo jak mówi przysłowie ,, kto sieje wiatr, musi zbierać burze’’

Ale nie o tym jest ten tekst. Ten tekst jest o tym jak ważne są kobiety w biznesie i o tym jak biznes o kobietach nieustannie zapomina. Bo wbrew temu co się mówi, biznes wciąż wcale nie jest kobietą.

Najważniejszy portal gospodarczy Business Insider wspomniał o protestach dopiero w poniedziałek! Na ten temat nie pojawiła się żadna wzmianka od czwartku, choć już naprawdę wszystkie portale internetowe relacjonowały walkę kobiet.  Na Linkedin pierwsze nieśmiałe formy poparcia pojawiły się w sobotę i bynajmniej nie miały charakteru viralu.

A jaka jest rzeczywistość polskich kobiet w gospodarce?

  • różnica płacy ze względu na płeć w Polsce osób zajmujących te same stanowiska wynosi do 25% (dotyczy to absolutnie wszystkich zawodów, także IT)
  • z powodów rodzinnych / opiekuńczych na rynku pracy nieaktywnych jest aż 31% kobiet i odpowiednio 4,2% mężczyzn
  • tylko 33% kobiet pełni stanowiska managerskie w Polsce i Polska na tle innych krajów wypada znacznie poniżej średniej
  • aż 30% kobiet pracuje w niepełnym wymiarze pracy, analogicznie tylko 8% mężczyzn pracuje na identycznych warunkach
  • w opiece zdrowotnej i opiece społecznej pracuje 88% kobiet (to jedne z najniżej opłacanych branży w Polsce)
  • kobiety pracują znacznie krócej ze względu na urlopy macierzyńskie i wychowawcze a także krótszy okres pracy niezbędny do nabycia świadczeń emerytalnych. To znacząco przekłada się na ich poziom późniejszych świadczeń.
  • wśród aktualnie zarejestrowanych bezrobotnych osób, 54% stanowią kobiety i tendencja ta będzie wzrastać z uwagi na trudności w branży handlowej i usługowej, w których to głównie pracują kobiety.
  • aż 34% przedsiębiorstw jest zakładanych przez kobiety i w tym aspekcie, jako kraj jesteśmy powyżej średniej.

Sytuacja kobiet w biznesie od lat ulega powolnym, ewolucyjnym zmianom. Coraz częściej słyszy się o tym jak Polki zajmują eksponowane stanowiska w biznesie międzynarodowym. To wciąż jednak za mało. Mówi się, że najwcześniej za 217 lat osiągniemy równość w zakresie płac pomiędzy obiema płciami. To przerażające, dlatego te zmiany nie powinny mieć charakteru ewolucyjnego.

Problem jest głęboki, bo przecież nie o same parytety w składach zarządów mowa. Potrzebna jest zmiana systemowa, od szkolnictwa (Forbes Women właśnie ogłosił 2020 rok rokiem rektorek, bo aż 22 stanowiska rektorskie na 93 zostały obsadzone kobietami. Moim zdaniem, nie ma się czym cieszyć) poprzez wsparcie matek rozwiązaniami systemowymi (żłobki, przedszkola, urlopy tacierzyńskie) poprzez głęboką zmianę w świadomości Polek i rozwijanie ich ambicji.

Bez tej ostatniej zmiany niewiele się wydarzy, nawet z głębokim państwowym wsparciem. A z tym wciąż jest problem.

Dane pochodzą z wydania Business Insider, dostęp 27.10.2020 i Forbes Women 11/2020 

Wartościowy wpis? Podziel się z innymi!

LinkedIn
Facebook
Pinterest
Twitter
Print

Agnieszka Giermek-Ziółkowska

Szefowa z 20 letnim stażem, coach i trener. 

Ekspertka rozwoju osobistego z nastawieniem na osiąganie celów i poszukiwanie rozwiązań. Autorka podcastu i licznych webinarów. Prywatnie opiekunka 2 goldenów retrieverów, zakochana w półwyspie helskim.