Kompetencje menedżera – recenzja książki

M.Kot Kompetencje menedżera

W natloku nowych książek warto wywierać te naprawdę wartościowe.

Jak wiecie ze wcześniejszych wpisów, dużo czasu poświęcam na bieżąco przeglądanie nowości na rynku wydawniczym. Szczególnie interesujące są dla mnie pozycje z kategorii rozwoju osobistego, przywództwa, motywacji i zarządzania.

Czynnikiem, który ma decydujący charakter przy podejmowaniu decyzji o zakupie jakiejś publikacji, jest to czy autor jest praktykiem i czy działa zawodowo na terenie Polski.Te dwa elementy są dla mnie gwarantem tego, że publikacja będzie miała dla mnie przydatny charakter. Nie inaczej jest  z najnowszą książką wydaną przez wydawnictwo Onepress.

https://onepress.pl/ksiazki/kompetencje-menedzera-miroslaw-kot,kommen.htm

Mirosław Kot to przede wszystkim praktyk.

Autorem książki jest Mirosław Kot – ekspert, praktyk i trener z zakresu planowania i realizacji celów strategicznych oraz prawa pracy z ponad 18 letnim doświadczeniem.

Poza doświadczeniem biznesowym, autor może pochwalić się dużym doświadczeniem na sali szkoleniowej – jest nie tylko trenerem, ale także wykładowcą studiów menadżerskich z zakresu zarządzania, prawa pracy i coachingu. Doświadczenie autora jest naprawdę wyczuwalne we wszystkich rozdziałach tej książki, w której poza sporą wiedzą teoretyczną, możemy odnaleźć mnóstwo przykładów z życia zawodowego.

Książka ma 384 strony i kosztuje 59 zł. Sporo jak na polskiego autora, natomiast zawartość tej publikacji zdecydowanie przemawia za ewentualną decyzją o jej zakupie.

Recenzja książki – dlaczego warto rozważyć jej zakup?

Książka składa się z 4 rozdziałów.

  1. Kompetencje HR
  2. Kompetencje osobiste
  3. Kompetencje zarządcze
  4. Prawo pracy

Całość publikacji poświęcona jest kompetencjom jakie powinien posiadać każdy manager. Każdy rozdział stanowi bardzo rzetelne omówienie danej kompetencji, z wieloma polskimi przykładami.

Rozdziały są przejrzyście podzielone i zawierają dużo fachowej wiedzy. Książka napisana jest lekkim językiem co bardzo ułatwia jej czytanie – zwłaszcza przy rozdziałach wymagających dużego skupienia.

Dużą zaletą książki są liczne odwołania do polskich publikacji, dzięki czemu początkowy manager dość szybko zyskuje listę książek, z których treścią powinien się zapoznać.  Ponadto na końcu każdego rozdziału autor zamieszcza ćwiczenia, które służą sprawdzeniu w jakim stopniu przyswoiliśmy wiedzę ( polecam zwłaszcza ćwiczenia z rozdziału o prawie pracy).

Książka pisana jest z punktu widzenia praktyka prawa pracy i jest to odczuwalne w każdym rozdziale tej książki. Jest to zdecydowanie jej zaleta. W gąszczu publikacji dotyczących zarządzania i przywództwa brakuje polskiego spojrzenia na rolę managera w firmie. Co więcej, autor w każdym z kolejnych rozdziałów podpowiada jak właściwie zarządzać swoim zespołem i jak wykorzystać do tego wiedzę z zakresu HR.

Księga kompetencji i co dalej?

W pierwszym rozdziale dowiemy się więc jak opisać kompetencje dla poszczególnych członków zespołu, co ma duży wpływ nie tylko na sam proces rekrutacji, ale i na szkolenie pracownika, a potem również na jego ocenę.

Autor podpowiada nam też jak zarządzać procesem szkoleniowym, jak przygotować się do rekrutacji i jak dokonać właściwej selekcji kandydatów.

Dla mnie szczególnie interesujący był podrozdział o rekrutacji i selekcji pracowników – tym bardziej, że zawierał bardzo rzetelny opis coraz bardziej popularnej metody assesment centre. Jestem przekonana, że dla wielu z nas, ciekawą będzie też lektura o zarządzaniu oceną pracowniczą – autor bardzo przystępnie opisuje zarówno metody oceny pracownika jak i wskazuje ich zalety. Co więcej, każdy manager znajdzie w książce gotowy schemat rozmowy oceniającej.

Kompetencje osobiste managera to nie tylko inteligencja emocjonalna..

W rozdziale o kompetencjach osobistych managera, autor pisze min. o inteligencji emocjonalnej, komunikacji, zarządzaniu sobą czasie i zarządzaniu sobą w stresie. Warte szczególnej uwagi są podrozdziały dotyczące komunikacji. Znajdziemy tu min. rady dotyczące tego jak asertywnie rozmawiać z pracownikiem oraz jak w sposób skuteczny komunikować się z pracownikiem. Interesujące są też fragmenty książki mówiące o wystąpieniach publicznych oraz o tym jak być efektywnym. W podrozdziałach dotyczących zarządzania sobą w czasie znajdziemy min. wiadomości na temat matrycy Eisenhowera oraz zasadzie Vilfreda Pareto.

Pokolenie X, Y, Z – o co tak naprawdę chodzi?

Trzeci rozdział poświęcony jest kompetencjom zarządczym i z pewnością dla wielu managerów będzie stanowił dużą dawkę nie tylko wiedzy co inspiracji. Dla mnie wyjątkowo ciekawy był podrozdział dotyczący zarządzania zespołem. Znajdziemy w nim min. charakterystykę pokoleń X, Y i Z oraz wskazówki dotyczące tego jak prowadzić takich pracowników do sukcesu i co jest dla nich ważne w miejscu pracy. Uzmysłowienie sobie tego co może być wartością dla naszych współpracowników, zwłaszcza w sytuacji gdy dzieli nas przepaść jednego pokolenia, może uchronić nas przed wieloma błędami. Tym bardziej, że to nie wiek pracownika decyduje o jego sukcesie, ale właśnie prowadzący go manager, który wie w jaki sposób motywować i jak nagradzać takiego pracownika.

Dla wielu z Was z pewnością ciekawe będą artykuły dotyczące motywacji – zarówno płacowej jak i pozapłacowej. Poza tym każdy czytelnik znajdzie w tej książce wiedzę nt przywództwa, delegowania zadań a także zarządzania zmianą. Jak przystało na praktyka, autor pisze też o zarządzaniu strategicznym i zarządzaniu poprzez cele.

I wreszcie najbardziej po ludzku napisany tekst o prawie pracy!

Ostatni rozdział jest niewątpliwie największą zaletą tej publikacji. W końcu manager otrzymuje naprawdę całościowy i niezwykle treściwy podręcznik o tym jak prowadzić zespół i jak właściwe – także z punktu widzenia prawa pracy, nim zarządzać. O ile, wielu z nas, ma naturalne predyspozycje do zarządzania zespołem i w toku doświadczenia nabywa cennych umiejętności, to najczęściej najtrudniejszym zagadnieniem staje się właściwa interpretacja prawa pracy.

Autor w ostatnim rozdziale omawia zarówno nawiązanie stosunku pracy ( omawiany jest każdy typ umowy), zmianę warunków umowy o pracę, prawa i obowiązki stron stosunku pracy, sankcje za niewłaściwe wykonywanie obowiązków pracowniczych, czas pracy, uprawnienia związane z rodzicielstwem oraz ochronę danych osobowych i kadrowych.

Wszystkie podrozdziały są napisane w sposób przejrzysty i bardzo zrozumiały. Autor omawia dokładnie aktualny stan przepisów prawa pracy oraz w sposób wyczerpujący traktuje temat ochrony danych osobowych. Sposób przedstawienia tego zagadnienia, liczne przykłady a także ćwiczenia umieszczone na końcu rozdziału, ułatwiają nie tylko zrozumienie przekazanej wiedzy ale także jej zapamiętanie.

Z całą pewnością wiedza usystematyzowana w ostatnim rozdziale jest największą zaletą tej publikacji i stanowi swojego rodzaju podręcznik, do którego niejeden manager będzie często wracał.

Musisz mieć tą książkę, to pewne. Przeczytaj dlaczego warto zainwestować 59 zł!

Ilość tematów, które w tej publikacji podejmuje autor, jest bardzo szeroka. Wszystkie zagadnienia są omówione w sposób bardzo rzetelny i wyczerpujący, dzięki czemu zyskujemy naprawdę solidny podręcznik dla każdego managera. Z pewnością jest to obowiązkowa lektura dla początkujących liderów, która pozwoli im szybko uzupełnić brakującą wiedzę. Dzięki zebraniu wszystkich zagadnień w jednej publikacji, czytelnik zyska podstawę, którą rozszeżyć będzie mógł w oparciu o bibliografię zamieszczoną na końcu książki.

Doświadczeni managerowie zyskają dzięki lekturze tej książki świeże spojrzenie na swoje codzienne problemy w pracy a także fachową pomoc w ich rozwiązaniu. Jestem też przekonana, że największą wartością tej książki jest jej komplementarność oraz zwięzłość, zachęcająca do późniejszych powrotów do lektury, zwłaszcza wtedy gdy w życiu zawodowym pojawią się nowe wyzwania. Jestem przekonana, że pieniądze zainwestowane w tą lekturę bardzo szybko się zwrócą. Serdecznie polecam ją Waszej uwadze!

Wartościowy wpis? Podziel się z innymi!

LinkedIn
Facebook
Pinterest
Twitter
Print

Agnieszka Giermek-Ziółkowska

Szefowa z 20 letnim stażem, coach i trener. 

Ekspertka rozwoju osobistego z nastawieniem na osiąganie celów i poszukiwanie rozwiązań. Autorka podcastu i licznych webinarów. Prywatnie opiekunka 2 goldenów retrieverów, zakochana w półwyspie helskim.