Czy szef zawsze musi być lubiany?

Szef

Temat ważny dla:

  • managerów zarządzających zespołami
  • właścicieli firm (małe i średnie)
  • Prezesów i Członków Zarządów

Przeczytaj koniecznie, jeśli:

  • zmagasz się z „samotnością prezesa”
  • jesteś niezwykle empatyczny i masz potrzebę przypodobania się innym
  • nie lubisz zarządzania siłowego, naturalniej czujesz się w roli kolegi
  • jesteś silnym, wymagającym liderem, który zaczyna być zmęczony swoją pozycją

Po pierwsze: nie zapominaj o tym, co jest do zrobienia

Wielu z nas chciałoby być jednocześnie skutecznymi i lubianymi szefami. Takimi, co to których kocha ich własny przełożony oraz pracownicy. Czy to w ogóle jest realne?

Myślę, że w pierwszej kolejności powinniśmy być przede wszystkim skutecznymi i dobrze wykonującymi swoje obowiązki managerami. Musimy pamiętać o tym jaka jest nasza podstawowa rola w firmie i za co nam płacą. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie: kto jest naszym czołowym klientem i czego od nas oczekuje. To przede wszystkim powinien być priorytet naszego działania.

Jeśli będziemy wykonywać swoje obowiązki terminowo i solidnie, to możemy liczyć na to, że przynajmniej nie będziemy budzić irytacji swojego szefa. Jeśli do tego dodamy umiejętność jasnej komunikacji, asertywną postawę, wysoką kulturę osobistą, zaangażowanie i poczucie humoru, to jesteśmy blisko tego, aby być szanowanym managerem.

Po drugie: pamiętaj o podstawach

Osobiście uważam, że bycie szanowanym przez swoich współpracowników jest bardzo ważne – bez nich nasz dział nie odniesie sukcesu, a jeśli na linii my-oni pojawi się wrogość, wówczas nigdy nie wypełnimy swoich zadań tak, jak się tego oczekuje.

W codziennej pracy wielokrotnie będziemy mieć okazję do piastowania różnych stanowisk. Czasami pojawią się trudne rozmowy, a w sytuacjach kryzysu, łatwo o to, aby komuś puściły nerwy. Jeśli natomiast wzajemnie się szanujemy, to nasza współpraca ma szansę rozwijać się w dobrym kierunku, nawet wtedy, gdy musimy powiedzieć sobie wzajemnie kilka gorzkich słów.

Managerowie na ogół w swojej pracy mają na celu realizację różnych zadań – to zawsze wzbudza emocje. Tu musisz do kogoś zadzwonić i przycisnąć, aby zrealizował budżet. Od innego pracownika z kolei musisz wyegzekwować realizację zadania na wczoraj, a jeszcze komuś innemu musisz powiedzieć, że właśnie odwołujesz mu urlop.

Brzmi jak czarny scenariusz? Raczej nie, często to nasza codzienność. Trudno oczekiwać, że pracownik, któremu zablokujesz urlop będzie Cię kochał. Dobrze byłoby jednak, żeby Cię szanował.

Jak to osiągnąć?

  1. Zawsze dotrzymuj danego słowa, a jeśli to niemożliwe, szczerze i odpowiednio wcześniej poinformuj, dlaczego nie możesz zrealizować obietnicy.
  2. Pamiętaj o sprawach ważnych dla Twoich współpracowników.
  3. Zawsze mów prawdę, a jeśli nie możesz udzielić odpowiedzi, to po prostu to powiedź.
  4. Nie obiecuj niczego, co nie jest w gestii Twoich kompetencji.
  5. Nie plotkuj ( serio!!!)
  6. Bądź dostępny dla swoich współpracowników wtedy, kiedy oni tego potrzebują.
  7. Bierz odpowiedzialność za błędy swoich współpracowników.
  8. Doceniaj i chwal swoich współpracowników każdego dnia.
  9. Kiedy zajdzie taka potrzeba, przeproś za swoje błędy i przyznaj się do błędu.
  10. Bądź konsekwentny – jasno mów co akceptujesz a czego nie.
  11. Bądź elastyczny i nie bój się zmieniać swoich decyzji lub planów, jeśli sytuacja tego wymaga.
  12. Promuj osiągnięcia swoich współpracowników – nigdy nie przedstawiaj ich pomysłów jako swoich własnych.

Jeśli będziesz trzymał się tych zasad, szybko Twoi współpracownicy zaczną Cię szanować.

Potrzebują przede wszystkim odpowiedzialnego szefa, który potrafi docenić ich starania i zauważyć ich troski. Takiego, który pomoże im rozwiązać ich problemy i wskaże kierunki rozwoju. Jeśli będziesz taki, to możesz być pewien, że wkrótce poza szacunkiem, zyskasz sympatię swoich współpracowników.

Pamiętaj jednak, że dobry szef to przede wszystkim skuteczny szef. Nie próbuj na siłę być lubiany – to nigdy Ci się nie uda, bo z byciem lubianym jest tak jak z pomidorówką. Jakbyś jej nie przygotował, i tak znajdzie się taki, który jej zwyczajnie nie cierpi.

A jakie są Twoje doświadczenia? Jak sobie radzisz z kryzysami w zespole? Jak zarządzasz emocjami w teamie? Jestem ciekawa Twoich rozwiązań.

Wartościowy wpis? Podziel się z innymi!

LinkedIn
Facebook
Pinterest
Twitter
Print

Agnieszka Giermek-Ziółkowska

Szefowa z 20 letnim stażem, coach i trener. 

Ekspertka rozwoju osobistego z nastawieniem na osiąganie celów i poszukiwanie rozwiązań. Autorka podcastu i licznych webinarów. Prywatnie opiekunka 2 goldenów retrieverów, zakochana w półwyspie helskim.