Jak skutecznie rekrutować współpracowników?

Rekrutacja to jedno z najważniejszych zadań każdego managera. W dobie rynku pracownika tylko nieliczni skutecznie wywiązują się z tego zadania. Fluktuacja to jeden z największych kosztów, które aktualnie zmniejszają zyskowność wielu sieci handlowych. Stąd tak ważne jest to, aby rekrutować skutecznie i tak, aby pracownik pozostał z nami dłużej.

Manager potrafiący właściwie rekrutować współpracowników i tworzyć stabilne lojalne zespoły to dziś prawdziwy ekspert na wciąż zmieniającym się rynku retail.

Od ponad 10 lat osobiście rekrutuję wszystkich członków swojego zespołu. Przeprowadzam rekrutacje na stanowiska handlowe, produkcyjne i kierownicze. Mogę pochwalić się wysoką skutecznością – zdecydowana większość moich współpracowników pracuje ze mną co najmniej 5 lat i dłużej.

Jakie są moje sprawdzone sposoby? Oto one:

  1. Zastanów się dokładnie kogo właściwie szukasz i na jakie stanowisko. Im więcej czasu przeznaczysz na tą refleksję tym lepiej. Opisz na kartce papieru idealne cechy swojego pracownika, jego kompetencje i postawę.
  2. Odpowiedź sobie na pytanie czy szukasz kogoś do samodzielnej pracy czy do pracy w zespole. Jeśli poszukujesz współpracownika do swojego zespołu, zapytaj innych członków zespołu o ich oczekiwania względem nowego pracownika. Ułatwi to późniejsze wdrożenie pracownika i będzie oznaką Twojego szacunku względem Twojego zespołu.
  3. Przemyśl dokładnie jakie warunki finansowe i benefity możesz zaproponować swojemu pracownikowi. Zweryfikuj czy Twoje oczekiwania co do pracownika w kontekście Twoich możliwości są realne. Jeśli tak, to jesteś szczęściarzem. Jeśli nie, ponownie wróć do swoich notatek i zastanów się co możesz odpuścić a z czego absolutnie nie zrezygnujesz.
  4. Ogłoś zamiar przeprowadzenia rekrutacji w firmie – proś swoich współpracowników o polecenie najbardziej odpowiednich kandydatów. Bardzo często w ten sposób możesz znaleźć właściwego pracownika, któremu w trudniejszych chwilach adaptacji w firmie pomoże starszy kolega.
  5. Wybierz odpowiednie kanały rekrutacyjne. Dziś ogłoszenie można zamieścić w wielu serwisach internetowych, na Facebooku, na Instagramie lub na Linkedin. Przemyśl, który z tych kanałów jest dla Ciebie i Twoich kandydatów najbardziej odpowiedni. Weź pod uwagę kwestię lokalizacji – czasami ogłoszenie na lokalnym portalu przynosi lepszy efekt niż kampania na dużym ogólnopolskim portalu.
  6. Zaplanuj proces rekrutacji w czasie – uwzględnij okresy oczekiwania na potencjalnego kandydata, który musi rozstać się ze swoim poprzednim pracodawcą. Często ramy czasowe w istotny sposób dokonują selekcji kandydatów.
  7. Do udziału w rekrutacji (jeśli to możliwe) zaproś z ramienia firmy drugą osobę – kierownika zespołu, członka zespołu lub doświadczonego pracownika z działu kadr. Na spotkania rekrutacyjne zaplanuj odpowiednio dużo czasu – pozwól sobie na przerwy pomiędzy spotkaniami, aby spokojnie przemyśleć to co usłyszałeś.
  8. Jeśli masz wątpliwości, zdecyduj się na zadania praktyczne w czasie rekrutacji. Coraz częściej prosi się kandydatów o przygotowanie krótkiego wystąpienia, dokonania analizy jakiegoś problemu czy też zaprasza się ich na assessment center.
  9. Na koniec, nie zapomnij skontaktować się ze wszystkimi kandydatami i podziękować im za udział w rekrutacji. Pamiętaj, że tworzysz w ten sposób wizerunek swojej firmy i swój. Kto wie, kiedy spotkasz się jeszcze z tymi kandydatami? Rynek pracy czasami potrafi być zaskakująco mały.
  10. Zadbaj o swojego nowego pracownika już od samego początku. Wytłumacz mu wszystkie niejasności, miej dla niego czasu, okaż wsparcie. Dopilnuj wszystkich formalności, zaproponuj podpisanie listu intencjonalnego. Pamiętaj, że do czasu podpisania umowy o pracę, pracownik zawsze może zmienić zdanie. Czasami o wyborze pracodawcy naprawdę decydują drobne szczegóły.
business

A Ty jakie masz doświadczenia w rekrutacji? Podzielisz się nimi?

Też jesteś zdania, że teraz to tylko rynek pracownika? Rekrutujesz osobiście czy powierzasz to zadanie pracownikom działu HR? 

Jeśli właśnie odziedziczyłeś zespół po swoim poprzedniku i zamierzasz wymienić pół zespołu :), zanim to zrobisz, przeczytaj koniecznie ten wpis !

Wartościowy wpis? Podziel się z innymi!

LinkedIn
Facebook
Pinterest
Twitter
Print

Agnieszka Giermek-Ziółkowska

Szefowa z 20 letnim stażem, coach i trener. 

Ekspertka rozwoju osobistego z nastawieniem na osiąganie celów i poszukiwanie rozwiązań. Autorka podcastu i licznych webinarów. Prywatnie opiekunka 2 goldenów retrieverów, zakochana w półwyspie helskim.