Wielu szefów w pewnym momencie swojej kariery przestaje dbać o swój zawodowy i osobisty rozwój. Na początku zmiany są niezauważalne. Później jednak okazuje się, że zawodowy świat znacząco przyspieszył. Nic nie jest takie jak dawniej a otaczający nas koledzy zdają się wyraźnie od nas odstawać. Zauważamy, że przegapiliśmy odjazd pociągu ze stacją docelową Rozwój.
Dbanie o swój rozwój to dziś po prostu obowiązek każdego szefa. W natłoku wielu codziennych obowiązków należy po prostu znaleźć czas na to, aby dbać o siebie i swoją perspektywę kariery w najbliższych latach.
Jak zatem to zrobić?
Poniżej kilkanaście subiektywnych sposobów na to aby rozsądnie dbać o swój zawodowy rozwój i karierę.
1. Studia podyplomowe
Dobrze wybrane studia podyplomowe mogą być trampoliną do rozwoju. Wybierając podyplomówkę poświęć odpowiednio dużo czasu na przestudiowanie programu zajęć oraz sprawdzenie kto będzie Twoim wykładowcą. Szukaj takich studiów, na których możesz spotkać się przede wszystkim z praktykami biznesu a uczelnia kładzie nacisk na dobór odpowiedniej kadry studentów, tak aby zapewnić Wam możliwość wymiany doświadczeń. Wybrzydzaj i kręć nosem – obecnie jest taki wybór zajęć, że z pewnością znajdziesz coś idealnie skrojonego pod siebie.
2. Podcasty
Jeśli o studiach podyplomowych z wielu powodów możesz tylko pomarzyć, zdecyduj się na codzienną dawkę inspiracji w postaci podcastów. Nie tylko są bezpłatne, ale możesz ich słuchać codziennie – w drodze do pracy, w czasie zakupów lub podczas aktywności fizycznej. Ja regularnie słucham Kamilii Rowińskiej, Oli Budzyńskiej czy Malwiny Faliszewskiej a ostatnio Forbes Women Podcast.
3. Webinary
Webinary mogą być kopalnią wiedzy i inspiracji – zwłaszcza jeśli chodzi o social media lub marketing. Jeśli lubisz taką formę przekazu, warto obserwować swoje ulubione autorytety w sieci i po prostu zapisywać się na organizowane przez nich webinary. Cześć będzie bezpłatna, część będzie wymagała rejestracji i drobnej opłaty. Warto jest poznać dokładnie prowadzących webinar, zapoznać się z ich doświadczeniem, aby ostatecznie ocenić, czy przekaz będzie dla nas użyteczny.
4. Szkolenia online
Większość firm lub ekspertów ma w swojej ofercie szkolenia online. Ich cena jest różna – nawet do kilku tysięcy za szkolenie online. Sama mam bardzo mieszane uczucia dotyczące szkoleń online. Były takie, które uważam za absolutnie warte swojej ceny i takie, których ponownie bym nie kupiła. W natłoku takich szkoleń warto dokładnie sprawdzać co jest przedmiotem szkolenia, jak wygląda dokładnie program, jakie opinie ma to szkolenie i jaką wiedzę posiada autor szkolenia.
5. Prasa branżowa
W natłoku treści internetowych uważam, że nie doceniamy tej formy zdobywania wiedzy. Prasa branżowa zawiera aktualne wiadomości na interesujące nas tematy i wiele przykładów jak dane rozwiązania zastosować w praktyce. Warto poeksperymentować i zakupić kilka wybranych czasopism, aby zdecydować się co nam najbardziej odpowiada. Ja regularnie kupuję Forbes, ForbesWomen, My Company i Personel.
6. Linkedin
Dla mnie kopalnia wiedzy i inspiracji. To świetne narzędzie do poszerzania sieci kontaktów a także śledzenia interesujących nas firm czy osób. Wielu ekspertów na Linkedinie dzieli się swoją wiedzą lub chętnie przedstawia swój punkt widzenia na dany temat. Poza tym na Linkedinie pełno jest grup branżowych na których każdy może znaleźć coś inspirującego dla siebie.
7. Książki
I choć książki wymieniam na ostatnim miejscu, nie oznacza to, że są najmniej istotne w tym zestawieniu. Ja regularnie sięgam po publikacje praktyków i na bieżąco śledzę zapowiedzi w takich wydawnictwach jak One Press czy Studio Emka.
Podobnie jak w przypadku szkoleń online, trzeba umieć wybrać pozycje dobre i warte zakupu. Stąd obowiązkowo przeglądam książki w księgarni przed zakupem – jeśli mam też możliwość, czytam wybrany rozdział aby upewnić się czy dana pozycja mi odpowiada. Znowu wynika to z tego, że wydać książkę w Polsce jest dziś łatwo i w księgarniach jest sporo pozycji w których autor powtarza znane wszystkim oczywistości i nie wnosi nic nowego do sprawy.
W dbaniu o swój rozwój zawodowy kluczowa jest konsekwencja i metoda małych kroków. Jeden artykuł dziennie z prasy branżowej lub jeden rozdział inspirującej książki w zupełności wystarczy, aby wciąż być na bieżąco.